Πάταξη της φοροδιαφυγής με κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί.

Με κατάσχεση ακινήτου ή επενδυτικών προϊόντων από την Εφορία απειλούνται όσοι παραλείψουν να τα δηλώσουν στο περιουσιολόγιο.

 
Προκειμένου να καταπολεμήσει την φοροδιαφυγή και να πείσει τους  Ευρωπαίους εταίρους ότι είναι σε θέση να υλοποιήσει ένα νέο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, η κυβέρνηση σκοπεύει να πάρει αυστηρά μέτρα και ποινές, ένα από τα οποία είναι και η κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.

Παράλληλα, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ευελπιστεί να αυξήσει τα δημόσια έσοδά της και να υλοποιήσει τα σχέδια που έχει υποσχεθεί χάρη στα συγκεκριμένα μέτρα που σκοπεύουν να χτυπήσουν τη φοροδιαφυγή, όπως η κατάσχεση κινητής ή ακίνητης περιουσίας που οι φορολογούμενοι δεν έχουν δηλώσει, αφού πρώτα τους δοθεί το δικαίωμα να τα δηλώσουν στο περιουσιολόγιο.  Με αυτόν τον τρόπο η φορολογική δήλωση θα λειτουργεί και σαν υπεύθυνη δήλωση για τα καταγεγραμένα εισοδήματα.

 

Σύμφωνα με πιθανά μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής προβλέπεται ότι:

1.Οποιαδήποτε αλλαγή της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων πρέπει:

  • να συνοδεύεται από νόμιμο παραστατικό,
  • να μπορεί να δικαιολογηθεί μέσα από τα εισοδήματά τους με βάση τη φορολογική δήλωση που κάνουν κάθε χρόνο

Στην περίπτωση που δεν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις για ορισμένα περιουσιακά στοιχεία, θα υπάρξουν προσαυξήσεις και ποινές, με ενδεχόμενο το ποσό στις μεγάλες περιπτώσεις φοροδιαφυγής να ισούται με την αξία του περιουσιακού στοιχείου.

2.Με βάση το ετήσιο εκκαθαριστικό γίνεται ο υπολογισμός  του κεφαλαίου που μετατίθεται για τα επόμενα χρόνια, έτσι ώστε  να μπορεί να δικαιολογηθεί κάποιο τεκμήριο.

3.Όσοι παίρνουν μισθό  από το ελληνικό Δημόσιο, πρέπει να υπογράψουν σχετική υπεύθυνη δήλωση, από την οποία το Δημόσιο μπορεί να εισπράξει από την εκποίηση περιουσιακών στοιχείων τους τη διαφορά που παρατηρείται ανάμεσα στα ποσά που δικαιολογούν οι φορολογικές τους δηλώσεις και σε αυτά που δεν δικαιολογούν με το ποσοστό της προσαύξησης να φτάνει έως το100%.

4.Οσοι εμπίπτουν στη δικαιοδοσία του Ελληνικού φορολογικού συστήματος, δίνουν εξουσιοδότηση στο Δημόσιο μέσω της φορολογικής τους δήλωσης να δεσμεύσει καταθέσεις, επενδυτικά προϊόντα, συμμετοχες σε εταιρείες κλπ αφορούν το εξωτερικό αν οι φορολογικές υπηρεσίες της Ελλάδας δεν είναι ενήμερες. Η ακύρωση της δέσμευσης γίνεται μόνο αν αποδειχθεί ότι τα χρήματα προέρχονται από θετικό υπόλοιπο φορολογικής δήλωσης.

5.Οποιαδήποτε κέρδη προέρχονται από Λαχεία, ΟΠΑΠ κλπ δικαιολογούν το πόθεν έσχες μόνο αν έχει γίνει ονομαστικοποήση του σχετικού δελτίο όταν αυτό αγοράστηκε.

6.Όσον αφορά τις τράπεζες, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, τους θεματοφύλακες επενδυτικών προϊόντων κτλ. είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν τις φορολογικές υπηρεσίες όταν τους ζητείται μέσω μιας ειδικής ηλεκτρονικής φόρμας:

  • Την ίδια ημέρα, όσον αφορά υπόλοιπα τραπεζικών καταθέσεων.
  • Μέσα σε 10 μέρες, για αρχεία  ηλεκτρονικής μορφής.
  • Μέσα σε 30 μέρες, για αρχεία που δεν είναι σε ηλεκτρονική μορφή.

Για τον έλεγχο του «πόθεν έσχες» εξετάζεται το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί μια ειδική υπηρεσία ελέγχου του «πόθεν έσχες» με επαρκές προσωπικό, σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή και ένα βελτιωμένο θεσμικό πλαίσιο ούτως ώστε να μπορούν να ολοκληρωθούν γρηγορότερα οι έλεγχοι «πόθεν έσχες». Ο έλεγχος θα αφορά όλους όσοι έχουν κάνει μεταφορά μεγάλων χρηματικών ποσών εκτός Ελλάδος τα τελευταία χρόνια, σε διευθυντές, μέλη Διοικητικών Συμβουλίων των μεγάλων Ανώνυμων  Εταιρειών και Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης, σε στελέχη της δημόσιας διοίκησης που έχουν υψηλή θέση, όπως γενικοί γραμματείς υπουργείων, διευθυντές, σύμβουλοι, σε εργολάβους δημοσίων έργων και κατασκευαστές, σε πολιτικούς, δημοσιογράφους, σε ιδιοκτήτες Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης,  στελέχη τραπεζικών ιδρυμάτων και χρηματιστηριακών εταιρειών, σε δημοσίους υπαλλήλους που είναι σε θέσεις ελέγχου ή σε θέσεις προμηθειών και σε υποκρυπτόμενα πρόσωπα σε υπεράκτιες  εταιρείες (offshore).

 

Εξετάζεται το ενδεχόμενο επιβολής Φόρου Μεγάλης Περιουσίας

Η κυβέρνηση δεν έχει πάρει ακόμα απόφαση για το αν θα επιβληθεί Φόρος Μεγάλης Περιουσίας, συμπεριλαμβανομέουνων εκτός των ακινήτων και των καταθέσεων καθώς φοβάται τον αντίκτυπο που θα έχει η φορολόγηση της περιουσίας  στις καταθέσεις.

Αντί αυτού υπάρχει σχέδιο να  θεσπιστεί  φόρος μεγάλης ακίνητης περιουσίας, κάτι που θα οδηγήσει στην κατάργηση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ). Ο νέος αυτός φόρος αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το 2015. Κατ'επέκταση, οι φορολογούμενοι έχοντας πληρώσει στα τέλη Φεβρουαρίου την τελευταία δόση του ΕΝΦΙΑ ξεμπερδεύουν με τις οφειλές τους αλλά βρίσκονται εν αναμονή των ανακοινώσεων του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τον νέο φόρο στα ακίνητα.

Το τελευταίο διάστημα γίνεται λόγος από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για αφορολόγητο όριο της τάξης των 300.000 ή 400.000 ευρώ στον νέο φόρο ακινήτων που αναμένεται να ισχύσει, επιβάλλοντας φόρο στην κατοχή κτιρίων, οικοπέδων και γης με νέες αντικειμενικές αξίες με σκοπό της αύξηση των δημόσιων εσόδων στην οποίο αποσκοπεί η κυβέρνηση.

Ειδικότερα, συζητείται το ενδεχόμενο να γίνει οριζόντια μείωση των αντικειμενικών αξιών κατά 30%. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι το 2011 τα έσοδα του Δημοσίου από τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας με αφορολόγητο όριο τα 200.000 ευρώ ανήλθαν στα 800 εκατ. ευρώ περίπου ενώ ο συνολικών αριθμός ιδιοκτητών ακινήτων ήταν 560.000.